Amnesia_Scanner_Oracle_Live_1.jpg
  • jpg

FIBER en The Rest is Noise vieren het nieuwe jaar met drie visionaire audiovisuele performances

Amnesia Scanner, Pan Daijing en Loma Doom & Nikki Hock brengen audiovisuele verhalen over een wereld in flux (vrijdag 04/01).

Na twee uitverkochte edities kan er inmiddels van een nieuwjaarstraditie worden gesproken. Op de eerste vrijdag van het nieuwe jaar (4 januari 2019) presenteren FIBER en The Rest is Noise een avond met cutting-edge audiovisuele performances van de meest toonaangevende en aanstormende artiesten van dit moment. Editie 2019 gaat over de kracht van storytelling en een wereld in flux. De shows geven uitdrukking aan het moment waarin we ons nu bevinden; de onzekere, technologische wereld van vandaag en morgen.

Voor deze derde editie staan er drie audiovisuele shows op het programma: het fenomeen Amnesia Scanner uit Berlijn presenteert de Nederlandse première van AS Oracle. Een intense licht en geluidshow met artificiële intelligentie als derde bandlid. Met hun debuutalbum Another Life confronteert Amnesia Scanner ons met de versmelting van mens en digitale technologie.

De avant-garde muzikant en performancekunstenaar Pan Daijing zal haar internationaal geprezen Fist Piece uitvoeren. Het is een poëtisch en onheilspellend stuk, waarin storytelling, improvisatie, choreografie en experimentele elektronische muziek samenkomen. Thema’s als vrouwelijke kracht, sensualiteit en kwetsbaarheid staan tegenover de verschrikkingen van eenzaamheid en macht.

De avond opent met nieuwe liveshow INFINITE PLANES van de Amsterdamse muzikant Loma Doom en kunstenaar Nikki Hock. Zij bespelen elementen als tijd, zwaartekracht en ruimte en bieden de toeschouwer een immersieve trip door een wereld die balanceert tussen orde en chaos.

Jasmín (DJ) verzorgt de muzikale omlijsting van de avond.

FIBER x The Rest Is Noise 2019

Vrijdag 4 januari, Muziekgebouw (Amsterdam)

Aanvang: 20:30 | Einde: 1:00

Tickets: € 21,-

CJP/Stadspas: €17,-

Early Bird: €12,50

Website & Tickets: https://www.muziekgebouw.nl/fiber

Facebook event: https://www.facebook.com/events/779120079088038

OVER DE ARTIESTEN

Amnesia Scanner presenteert ‘AS Oracle’ (Live AV)

Het vanuit Berlijn opererende duo Amnesia Scanner is één van de meest besproken elektronische muziek-fenomenen sinds ze online opdoken eind 2013. Laverend tussen de experimentele rave scene en de hedendaagse kunstwereld, creëren de Finse muzikanten en architect/ontwerper Ville Haimala en Martti Kalliala audiovisueel werk over de steeds weer vervreemdende menselijke relatie met geavanceerde digitale technologieën - van blockchain tot artificiële intelligentie. Het duo maakt hierbij veelvuldig gebruik van de beeldcultuur van het internet – de wereld van obscure chatroom, dark web en memes – en combineren dit met een muzikale samensmelting van elektronische club muziek, pop, hiphop en synthetisch sound design. In hun nieuwe audiovisuele live show AS Oracle, zal Amnesia Scanner samen optreden met een gesimuleerd bandlid: een artificiële intelligentie entiteit genaamd Oracle.

Pan Daijing presenteert ‘Fist Piece’ (Live AV)

De in zuidwest China geboren Pan Daijing heeft een unieke positie ingenomen in het hedendaagse experimentele muzieklandschap. Gestart vanuit Berlijn met een reeks radicale en lichamelijke noise-performances, twee EP’s en haar debut album LACK, is de audiovisuele show Fist Piece haar meest ambitieuze en complexe werk tot nu. Ze brengt op een unieke manier de kunst van storytelling, improvisatie, choreografie en film samen met noise en zang in fysieke uitvoeringen. Fist Piece is een live expansie van haar gevierde debuutalbum LACK dat in 2017 uitkwam op het Berlijnse label PAN.

Loma Doom & Nikki Hock presenteren INFINITE PLANES (Live AV)

INFINITE PLANES is een meeslepende audiovisuele ervaring van de Nederlandse multidisciplinaire kunstenaar Nikki Hock en muzikant Loma Doom, de nieuwe alias van Amsterdamse curator en dj Femke Dekker. Binnen dit audiovisuele verhaal vinden de twee elkaars fascinatie voor de relatie tussen chaos en orde. Door middel van onverwachte wendingen en gewelddadige ontmoetingen tussen beeld en geluid creëert het duo een abstract landschap dat de elementen, tijd en zwaartekracht overstijgt.

Jasmín (DJ)

Jasmín is een aanstormende naam in de Nederlandse clubscene. Naast het groeiende aantal DJ sets heeft ze een residency bij Noorderling, vaste radioshows bij Red Light Radio, StrandedFM en organiseert ze haar eigen show Petting Dogs. Ze brengt moody sferen samen van rauwe electro, krachtige percussie, psychedelische techno en wisselt dit af met gebroken ritmes en melodische ambient. Jasmín speelt voor, tussen en na de live shows.

OVER DE ORGANISATIES

FIBER

FIBER is een in Amsterdam gevestigd platform voor digitale cultuur en experimentele, audiovisuele performances. In nauwe samenwerking met een levendig netwerk van audiovisuele kunstenaars, ontwerpers, onderzoekers, creative coders en muzikanten onderzoekt, toont en ontwikkeld FIBER tastbare ervaringen die de impact van geavanceerde technologie ontsluiten. Binnen alle activiteiten heeft FIBER een focus op de ondersteuning van opkomend talent.

www.fiber-space.nl

The Rest Is Noise

The Rest is Noise is Muziekgebouw's series for artists that often defy any genre and are a league on their own.

www.muziekgebouw.nl

FIBER x The Rest Is Noise wordt mede mogelijk gemaakt door:

Amsterdams Fonds voor de Kunst en Gemeente Amsterdam.

Amnesia Scanner - Another Life - Album Cover © Satoshi Fujiwara.jpg
Amnesia_Scanner_Oracle_Live_1.jpg
Amnesia_Scanner_Oracle_Live_2.jpg
Nikki Hock - Infinite Planes_1.jpg
Nikki Hock - Infinite Planes_2.jpg
Pan Daijing_Crack Magazine.jpeg
  • jpeg
Jasmín_2.JPG
  • JPG
Jasmín_1.JPG
  • JPG

Over FIBER

FIBER is an Amsterdam based interdisciplinary organisation, that presents new developments in audiovisual art, digital culture and the experimental and deeper corners of electronic music. The team works year round with a vibrant network of artists, designers, researchers and developers, who aspire to introduce mind bending experiences to a broad audience. Special attention goes out to the support of up and coming talents across numerous creative disciplines.

Next to small-scale events and exhibitions, the team organises the recurring FIBER Festival in Amsterdam, which brings together a diverse crowd of new talent, established artists and curious visitors. FIBER aims to explore hybrid forms of art, the power of media- and network technology, and encourages an exchange of views between the makers and their audience.

Ontvang het laatste FIBER nieuws via RSS.